دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

افراد مشهور مبتلا به اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی، نوعی اختلال خلقی است.

افراد مبتلا به این بیماری دچار تغییرات شدید خلق می‌شوند. این اختلال شامل دوقطبی نوع یک و دوقطبی نوع دو است. تفاوت این دو اختلال در وجود دوره شیدایی است.

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی

دهم فروردین ماه روز جهانی اختلال دوقطبی نامگذاری شده است. شعار سال ۲۰۱۷ روزجهانی دوقطبی عبارتست از :

strength for today ، hope for tomorrow

«انگ» ابتلا به اختلالات روان‌پزشکی کماکان یکی از موانع عمده شناسایی نشانه‌ها و علایم اختلال در خود، مراجعه‌ به موقع به فرد حرفه‌ای، و بهره‌گیری از خدمات پیشگیرانه و درمان‌های مؤثر است. «انگ» ابتلا به اختلالات روان‌پزشکی کماکان یکی از عوامل از دست دادن اعتماد به نفس و امید، احساس بی‌کفایتی و ناکامی، تشدید علایم بیماری، کاهش کارکرد کلی، کیفیت پایین‌تر زندگی، و حتی کاهش اثربخشی درمان‌ها است. دهم فروردین (۳۰ مارس) به عنوان روز جهانی دوقطبی (World Bipolar Day) نامیده شده است، فرصتی مغتنم برای یادآوری اهمیت «انگ‌زُدایی از بیماری‌های روان‌پزشکی» و به ویژه «اختلال دوقطبی».

افراد مشهور مبتلا به اختلال دوقطبی

۱- ونسان ونگوگ

ونگوگ شاید معروف‌ترین هنرمند مبتلا به بیماری دو قطبی باشد. ونسان ویلیام ونگوگ در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در هلند به دنیا آمد. وی فرزند دوم یک خانواده ۸ نفره بود. اگر چه او دو بار در طول عمر خود عاشق شد، ولی هیچگاه ازدواج نکرد. ونگوگ در ابتدا توسط دایی خود که نام وی هم ونسان بود، با هنر آشنا شد. ونسان در سال ۱۸۸۱ تصمیم گرفت تا در رشته هنر تحصیل کند. او با سرعت عجیبی در کار نقاشی پیشرفت کرد و نام خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اساتید تاریخ هنر ثبت کرد. در ابتدا، ونگوگ بیشتر به موضوع زندگی روستائیان با استفاده از رنگ‌های تیره می پرداخت ولی بعدها پس از آنکه به جنوب فرانسه رفت، بیشتر به طبیعت و رنگ‌های روشن و شاد روی آورد.

در موزه ونگوگ، درباره نحوه مرگ وی چنین نوشته شده است: در ۲۷ جولای ۱۸۹۰ ونسان به یک گندم زار رفت و در آنجا به سینه خود شلیک کرد. او تلوتلو خوران خود را به اتاقش رساند و دو روز در همانجا در حالی‌ که صمیمی ترین برادرش در کنار بسترش بود، جان سپرد.

۲- بتهوون

لودویگ ون بتهوون یکی از معروف‌ترین آهنگسازان مبتلا به اختلال دوقطبی است که عده‌ای نبوغ وی در کارهایش را به بیماری وی نسبت می دهند. بتهوون موسیقیدان آلمانی است که ۱۷ دسامبر ۱۷۷۰ در آلمان به دنیا آمد ولی بیشتر عمر خود را در وین اتریش سپری کرد. معروفیت بتهوون، خلق آثار بسیار زیبایی در موسیقی کلاسیک است و اعجاب کار وی ساختن بسیاری از این آهنگ‌ها پس از کر شدن وی است.

لودویگ جوان در سال ۱۷۸۷ برای اولین بار به وین رفت و در آنجا با موتسارت آشنا شد و مدت کوتاهی شاگرد او بود. بتهوون دوباره در سال ۱۷۹۲ به وین رفت ولی به جای شاگردی موتسارت اولین درس‌هایش را از هایدن گرفت چرا که یک سال پیش موتسارت فوت کرده بود. بتهوون در حدود ۲۸ سالگی کم کم شنوایی خود را از دست داد. کری باعث شد تا او تصمیم به خودکشی بگیرد ولی اقدامی نکرد. بتهوون در بین سال‌های ۱۸۱۲ تا ۱۸۱۶ پس از چندین بار شکست عشقی دچار افسردگی شد. در این ایام تعداد آثار وی بسیار کم شد. البته او هیچ وقت ازدواج نکرد.

پست های مرتبط

۳- ناپلئون بناپارت

ناپلئون بناپارت مشهورترین امپراتور تاریخ است که به بیماری دوقطبی مبتلا بوده است. او در ۱۵ آگوست ۱۷۶۹ در آژاکسیو به دنیا آمد. ناپلئون یکی از ژنرال‌های انقلاب فرانسه بود که بعد از انقلاب از ۱۱ نوامبر ۱۷۹۹ تا ۱۸ مه ۱۸۰۴ بر فرانسه حکمرانی کرد. سپس او از ۱۸ مه ۱۸۰۴ تا ۶ آوریل ۱۸۱۴ با عنوان ناپلئون اول ، امپراتور فرانسه و پادشاه ایتالیا بود. او همپنین مدت کوتاهی از ۲۰ مارس تا ۲۲ ژوئن ۱۸۱۵ امپراتور فرانسه شد. ناپلئون دو بار ازدواج کرد. بار اول در ۹ مارس ۱۷۹۶ با ژوسفین و بار دوم در ۱۱ مار ۱۸۱۰ با شاهزاده اتریش، ماری لوئیس.

درباره نحوه مرگ ناپلئون داستان‌های زیادی روایت می‌شود. فرانچسکو آنتومارچی، پزشک ناپلئون، علت مرگ او را سرطان معده اعلام کرد. اما در بررسی های بعدی در سال‌های ۱۹۵۵ این احتمال مطرح شد که ناپلئون به دست دو نفر از ژنرال‌هایش در اثر مسمومیت با آرسنیک به قتل رسیده است. این نظریه با پیدا کردن مقادیر زیاد آرسنیک در موهای او در سال ۲۰۰۱ قوت گرفت اما بعدها نظریه دیگری مطرح شد که بسیار عجیب اما باور کردنی است. میزان آرسنیک موجود در موهای ناپلئون در سال‌های قبلی از مرگش بسیار بیشتر از زمان فوتش بوده است. این نکته به این نظریه اشاره دارد که با توجه به استفاده از آرسنیک به عنوان آنتی بیوتیک ضد سیفلیس در ایام قدیم، احتمالا ناپلئون مبتلا به سیفلیس بوده و به همین دلیل مرده است. اما علت مرگ او هر چه که بود او در ۵ مه ۱۸۲۱ مرد.

۴- چرچیل

وینستون چرچیل، معروف‌ترین سیاستمدار انگلیسی است که به بیماری دوقطبی مبتلا بوده است. چرچیل به دلیل نخست وزیری انگلستان در دوران جنگ جهانی دوم، فرماندهی نیروی دریایی انگلستان در زمان جنگ جهانی اول، روزنامه نگاری، نویسندگی و نقاشی هایش معروف است.

چرچیل پس از دبیرستان به دانشکده افسری رفت و در سال ۱۸۹۴ با درجه ستوانی به خدمت ارتش سلطنتی انگلستان درآمد. او در سال ۱۹۰۰ برای بار دوم کاندید نمایندگی اولدهام شد و این بار به پارلمان راه یافت.چرچیل در سال ۱۹۰۵، معاون مستعمرات وزارت امور خارجه انگلستان شد و در سال ۱۹۰۸ رئیس شورای تجارت انگلستان شد. او در سال ۱۹۱۰ وزیر مسکن شد و در سال ۱۹۱۱ به فرماندهی نیروی دریایی منصوب شد. او در آغاز جنگ جهانی دوم فرمانده نیروی دریایی بود. اما در سال ۱۹۴۰ او نخست وزیر شد.

او در سال ۱۹۰۸ ازدواج کرد و ۵ فرزند داشت. چرچیل هر از چند گاهی دچار افسردگی شدیدی می شد و خودش این بیماری را سگ سیاه می نامید. وینستون چرچیل در ۱۵ ژانویه ۱۹۶۵ برای بار دوم دچار سکته مغزی شد و ۹ روز بعد در ۲۴ ژانویه جان سپرد.

۵- آبراهام لینکلن

آبراهام لینکلن به عنوان نخستین رئیس جمهور از حزب جمهوری خواه آمریکا انجام وظیفه نمود. امروز او بدین جهت مشهور است که به تاریخ برده‌داری در آمریکا خاتمه داد و ایالات متحده آمریکا را با نظارت بر مسائل مربوط به جنگ در طی جنگ داخلی آمریکا پا برجا نگه داشت. او پایه گذار خردورزی، آزادی، برابری، دموکراسی و احیاگر اندیشه های والای انسانی بود. توان بالای او در سخنوری قدرت تأثیر گذاری او را افزایش می‌داد. 

لینکلن می‌بایست برای حفظ آمریکا برده داری را نابود می‌کرد و این کار را با اعلامیه آزادی بردگان و متمم سیزدهم قانون اساسی ایالات متحده به انجام رساند. او شخصاً مسئولیت «بازسازی» را به عهده گرفت و در پی این بود که هرچه سریعتر کشور را دوباره یکپارچه سازد. «جمهوری خواهان تندرو» که طرفدار سیاست های سختگیرانه تر بودند با او به مخالفت برخاستند.

تاریخ نویسان بر این باورند که لینکلن بر نهادهای سیاسی و اجتماعی آمریکا تأثیری ماندگار بر جای نهاد به ویژه اینکه این روال را در پیش گرفت که تمرکز قدرت را در دولت فدرال افزایش دهد و از قدرت دولت های ایالتی بکاهد. اعتبار او مدیون نقش در تعریف مسائل بزرگ و مهم، سازمان دهی جنگ داخلی و پیروزی در آن، از بین بردن برده داری، تجدید نظر در ارزشهای ملی، تشکیل حزب سیاسی نوین و حفظ آمریکا است. ترور او در نگاه میلیون ها تن از مردم آمریکا شهادت محسوب شد.

۶- آدولف هیتلر

آدولف هیتلر (Adolf Hitler) (زادهٔ ۲۰ آوریل ۱۸۸۹ – درگذشت ۳۰ آوریل ۱۹۴۵)، رهبر کاریزماتیک حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان (حزب نازی) بود. او بین سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ صدر اعظم آلمان و از ۱۹۳۴ به بعد، هم‌زمان در مقام پیشوای رایش آلمان بزرگ نیز حکومت کرد.

هیتلر به عنوان یک کهنه‌سرباز نشان‌دار جنگ جهانی اول در سال ۱۹۲۰ به حزب نازی پیوست و در سال ۱۹۲۱ به ریاست آن رسید. او در سال ۱۹۲۳ به خاطر شرکت در کودتایی نافرجام معروف به «کودتای آبجوفروشی مونیخ» به تحمل ۵ سال زندان محکوم شد و در همین دوران کتاب نبرد من را نوشت. او پس از آزادی از زندان، با ترویج ایده‌های ملی‌گرایی، ضدکمونیستی، یهودستیزی و ایراد سخنرانی‌های پرشور بر ضد پیمان ورسای، حامیان بسیاری در کشور آلمان به‌دست آورد. هیتلر در سال ۱۹۳۳۳ به مقام صدر اعظمی رسید. یکی از دلایل نخست و عمدهٔ وقوع جنگ جهانی دوم تهاجم به لهستان در ۱۹۳۹ بود که در نتیجه، بریتانیا و فرانسه به آلمان اعلام جنگ کردند؛ جنگی که بین دو قدرت نیروهای محور و نیروهای متفقین در گرفت و در طی این مدت اروپا و همچنین سایر نقاط دنیا شاهد ویرانی‌ها و تلفات بسیار بود. اگرچه در عرض سه سال، آلمان و نیروهای متحدش بیشتر مناطق اروپا، بخش‌های قابل‌توجهی از آفریقا، شرق آسیا، و اقیانوسیه را اشغال کردند، اما نیروهای متفقین از سال ۱۹۴۲ به‌بعد، از آنان پیشی گرفت و در سال ۱۹۴۵، رایش آلمان بزرگ را از هر سو احاطه نمودند.

۷- ارنست همینگوی

یکی دیگر از نوابغ مبتلا به اختلال دو قطبی، نویسنده و روزنامه نگار مشهور، ارنست همینگوی است. او در ۲۱ جولای ۱۸۹۹ در اوک پارک ایلینویز آمریکا به دنیا آمد. او فرزند دوم یک خانواده ۸ نفره بود. همینگوی چهار بار ازدواج کرد: در سال ۱۹۲۱ با هادلی ریچایدسون، در ۱۹۲۷ با پاولین فیفر، در ۱۹۴۰ با مارتا گلهورن و در ۱۹۴۴ با ماری ولش. او کار نویسندگی را در روزنامه های مدرسه‌شان شروع کرد. اما هیچ وقت به دانشگاه نرفت. اولین کتاب او درسال ۱۹۲۳ در پاریس با عنوان، سه داستان و ده شعر، چاپ شد. ارنست همینگوی درسال ۱۹۵۳ جایزه پولیتزر و در سال ۱۹۵۴ جایزه نوبل را دریافت کرد.

علائم افسردگی از ابتدای جوانی در او مشهود بود به طوری که هادلی او را فردی منزوی و افسرده و ناامید می‌دانست. در سال ۱۹۲۸ نیز پس از خودکشی پدرش او شدیدا از لحاظ روحی ضربه خورد. علائم افسردگی او تا جایی پیش رفت که پزشکان در سال ۱۹۶۰ برای او شوک درمانی تجویز کردند.

همینگوی در سال ۱۹۶۱ یک بار تصمیم به خودکشی گرفت و به همین دلیل دوباره تحت شوک درمانی قرار گرفت. ولی او چند ماه بعد، در صبح روز دوم جولای ۱۹۶۱ با شلیک یک گلوله به سر خود، به زندگی خود خاتمه داد.

۸- بریتنی اسپیرز

بریتنی جین اسپیرز (Britney Jean Spears) متولد ۲ دسامبر ۱۹۸۱ (‎۱۱ آذر ۱۳۶۰) خواننده، رقاص، ترانه سرا، بازیگر و نویسنده آمریکایی است. او در مک کام، می سی سی پی به دنیا آمد و در کنوود، لوئیزیانا بزرگ شد. بریتنی نخستین آلبوم خود «عزیزم یک بار دیگر» را در سال ۱۹۹۹ عرضه کرد، که او را به سمت شهرت سوق داد. آهنگ «عزیزم یک بار دیگر» در بیلبورد رتبه اول را کسب کرد. او دومین آلبوم استدیویی خودش را به نام «اوه!… باز هم دسته‌گل به آب دادم» در سال ۲۰۰۰ با موفقیت روانه بازار کرد.

در سال ۲۰۰۸ به خاطر بیماری افسردگی – شیدایی در بیمارستان بستری شد و پس از وقفه‌ای در زندگی حرفه‌ای او، وی در اواخر سال ۲۰۰۸ و همزمان با سالروز تولدش آلبوم ششم خود را به نام سیرک منتشر کرد. تک آهنگ او به نام «زن‌باره» آهنگ شماره یک بیلبورد شد. 

۴.۴ ۵ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

3 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
۱۳۹۹/۰۴/۱۹ ۱۸:۳۲

ایا اختلالات دو قطبی راه درمان قطعی دارد….من طبق نظر روان پزشکم مبتلا به این اختلال هستم

فوآد شبانی
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۱:۰۱

بد نیست یه لیست از مشاهیر ایرانی بای پلار هم بسازید.