دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

انوع برخورد با احساس خشم

چه کنیم که کمتر خشمگین شویم؟

همه آدم ها در طول روز خشمگین می شوند و خشم غیر ارادی است، ولی مهم این است که انسان سالم در طول روز شاید سه یا چهار بار خشمگین شود و انسان بیمار صد بار.

خشم

۴ نوع برخورد با احساس خشم :

۱: کنترل خشم یا فرو خوردن خشم: این برخورد با خشم بسیار ویرانگر می باشد و موجب بیماری ها و گرفتاری های روانی فراوانی می شود. پس به هیچ عنوان ما قرار نیست خشم خودمان را بخوریم، چون خوردن خشم دقیقا مانند خوردن سم و زهر به داخل بدن و ذهن ماست.

۲: ابراز خشم: وقتی است که شما صمیمانه و صادقانه با لحنی آرام و مودبانه موضوع ناراحت شدنتان را با طرف مقابل در میان می گذارید.

۳: عصبانیت: وقتی که شما خشم خودتان را بصورت رفتار پرخاشگرانه یا داد زدن و یا ناسزا گفتن و یا برخورد تند و تیز ابراز می کنید. در واقع سم و زهر داخل بدن خودتان را به بدن دیگران وارد می کنید. این کار، غیر اخلاقی است. این رفتار پیامدهای بلند مدت زیادی داشته و باعث می شود خشم و کینه و دشمنی در دل اطرافیان نسبت به شما ایجاد شود.

۴: مدیریت خشم: یک روش مفید و بسیار علمی در برخورد با خشم است که استفاده از آن نیازمند آگاهی و دانایی و تا حدودی سلامت روانی می باشد.

مراحل مدیریت خشم :

۱- باید سعی کنید موضوع رو به درستی بفهمید، ممکن است برداشت ما از موضوع اشتباه باشد.

۲- سعی کنید موضوع را به درستی طرح کنید، چون خیلی از اوقات موضوعات مورد بحث به درستی فهمیده شده ولی به درستی طرح نمی شوند.

۳- دقت کنید که در مورد موضوعات طرح شده، به درستی بحث کنید و همیشه در بحث ها بجای اینکه انگشت اتهام شما به سمت طرف مقابل باشد و سعی در متهم سازی او داشته باشید، هدف و نگرشتان به سمت حل و فصل مساله باشد و در بحث ها و گفتگو ها هدفتان برنده شدن نباشد، بلکه زمانی شما موضوع را حل کردید که دو طرف بحث برنده و راضی و خوشحال باشند.

۴- اگر نتوانستید موضوع را بفهمید و طرح و بحث و حل کنید، سعی کنید شرایط و موقعیت خودتان را تغییر بدین و اوضاع رو دگرگون کنید تا دوباره درگیر این مشکل و موضوع و مساله نشوید.

۵- اگر نتوانستید اوضاع را تغییر دهید، سعی کنید واقعیت موجود را به عنوان یک واقعیت تلخ بپذیرید و خودتان را باهاش سازگار کنید.

خشم

خشم و عصبانیت یک موضوع ارثی است.

یعنی بعضی ها از لحاظ ژنتیکی، روان قوی تری دارند و در برخورد با موضوع های خشمگین کننده، کمتر واکنش نشان می دهند ولی برخی دیگر، روان حساس و ضعیف تری دارند که باعث می شود موضوعات خشمگین کننده کوچک هم برای آنها درد آور باشد.

خشم نتیجه پر توقعی است.

یعنی آدم هایی که زیاد خشمگین می شوند، معمولا آدم های پرتوقع و پر انتظاری هستند. پس به میزانی که انتظار و توقع شما از دنیا و مردم، بالاتر باشد شما زیادتر خشمگین خواهید شد. تا روزی که امید و انتظار به کسی دارید تا شما را نجات بدهد، هیچگاه به اعتماد به نفس مثبت و سلامت روانی و استقلال نخواهید رسید.

تار و پود زندگی در بسیاری موارد با درد و رنج همراه است.

ما باید این رنج و سختی در زندگی را بپذیریم و آن را به عنوان چالش زندگی تلقی کنیم. این تصور که زندگی باید ساده و راحت باشد و ما همیشه راحت و آسوده باشیم اصلا با واقع بینانه نیست.

خشم غیر ارادی است

همه آدم ها در طول روز خشمگین می شوند و خشم غیر ارادی است، ولی مهم این است که انسان سالم در طول روز شاید سه یا چهار بار خشمگین شود و انسان بیمار صد بار.

انسان سالم احساس خشم را به رفتار عصبانیت تبدیل نمی کند.

۴ ۳ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها