دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

بازی انتقام

یکی از دلایل رابطه خارج زناشویی، انتقام گرفتن از همسر است.

شکل ساده این بازی این است که فرد به این نتیجه می رسد که همسرش به او خیامن کرده یا می کند. در نتیجه برای تخلیه خشم خود او نیز وارد یک رابطه می شود.

بازی انتقام

در بسیاری از موارد رابطه خارج زناشویی هزینه های زیادی را برای فرد ایجاد می کند. پنهان کاری، کلافی از دروغ ها را در یک رابطه ایجاد می کند که در دراز مدت اشتغال ذهنی قابل توجهی برای فرد ایجاد می کند. بنابراین می توان رابطه خارج زناشویی را رابطه ای پر هزینه(high cost) به شمار آورد.

برای فهم این که چرا فرد چنین رابطه ای را انتخاب می کند می توان به موازنه بین نیروی یک تکانه و توان کنترل تکانه فرد نگاه کرد. از دیدگاه نوروترانسمیتری تحریک سیستم های نورآدرنرژیک و دوپامینرژیک فرد را برمی انگیزد، در حالی که تحریک سیستم های سروتونرژیک و کولینرژیک ، فرد را فرو می نشاند. در سطح عملکرد جنسی، هر چه سطح تستوسترون در مردان و نسبت استروژن به پروژسترون در زنان بیشتر باشد تکانه های جنسی قدرتمندتری ایجاد می شود و مقاومت در برابر آنها نیاز به سطح بالاتری از کنترل تکانه دارد.

یکی از دلایل رابطه خارج زناشویی، انتقام گرفتن از همسر است. شکل ساده این بازی این است که فرد به این نتیجه می رسد که همسرش به او خیامن کرده یا می کند. در نتیجه برای تخلیه خشم خود او نیز وارد یک رابطه خارج زناشویی می گردد. او در این بازی به دنبال ارضاء جنسی یا دریافت نوازش عاطفی نیست بلکه آن چه به او حال خوشی می دهد این است که قربانی بی دفاع نیست و می تواند مقابله به مثل کند. در واقع فرد با برقراری رابطه خارج زناشویی از احساس حقارت خارج می شود.

همیشه این مقابله به مثل در مقابل یک رابطه خارج زناشویی همسر نمی باشد، بلکه می تواند انتقامی بابت وجه دیگری از رابطه با همسر باشد. همسری خودشیفته و تحقیر کننده که سالها بذر خشم و کینه را در ذهن همسرش می کارد باید انتظار این را داشته باشد که روزی شاهد میوه انتقام باشد. این میوه، شکل های متنوعی می تواند داشته باشد و رابطه خارج زناشویی یکی از این اشکال است.

همیشه ثبات زندگی زناشویی(marital stability) نشان دهنده رضایت زناشویی نیست. بسیاری از ازدواج ها هیچ گاه منجر به طلاق قانونی نمی گردد، در حالی که رضایت زناشویی(marital satisfaction) در آن بسیار پایین است، به عبارتی طلاق عاطفی صورت گرفته است. علت اینکه ازدواج علیرغم طلاق عاطفی ادامه می یابد، نگرانی های یکی یا هر دو زوج راجع به آینده روانی-اجتماعی فرزندان، نگرانی راجع به فشارهای اجتماعی طلاق(تابوی طلاق بخصوص برای زنان)، نگرانی راجع به استقلال مالی زن، ناتوانی در پرداخت مهریه توسط مرد و…. است.

در واقع انگیزه ادامه زندگی زناشویی، لذت از ادامه رابطه نیست بلکه ترس از مشکلات طلاق است و در چنین ازدواجی که هیچ امیدی به ارضای نیازهای عاطفی در آن نیست، یکی یا هر دو زوج دچار احساس ناکامی و درماندگی آموخته شده(learned helplessness)  می گردند که به صورت ملغمه ای از خشم و افسردگی خود را نشان می دهد. این خشم سرکوب شده تحت تاثیر یک تلنگر با یک رفتار تکانشی(impulsive) بیرون می ریزد و انتخاب رابطه پنهانی و ممنوعه می تواند شکلی از این رفتار تکانشی باشد.

۴.۵ ۲ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها