دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

رضایت جنسی در رابطه

رضایت جنسی یعنی نگرش مثبت و لذت بخش به جنبه های مختلف زندگی جنسی.

روابط جنسی سالم می تواند یکی از علل خوشبختی در زندگی زناشویی باشد و زمانیکه زوجین در روابط جنسی به ارضاء کامل نرسند، تعادل روحی و روانی آنها تحت تأثیر قرار می گیرد.

رضایت جنسی

هیچ جامعه ای نمی تواند ادعای سلامت کند مگر آنکه از خانواده ای سالم برخوردار باشد. عوامل گوناگونی از جمله رضایت زناشویی بر سلامت خانواده تأثیر می گذارند. رضایت در زندگی زناشویی نقش مهی در سلامتی روانی شما ایفا می‌کند و شاهرگ اساسی برای حیات یک رابطه است.

از طرفی عوامل متعددی چون رضایت جنسی در ایجاد رضایت یا عدم رضایت زناشویی، سهم مهمی دارد، زیرا در صورت ثمر بخش نبودن آن، سبب ایجاد محرومیت، ناکامی و عدم ایمنی در همسران می شود، این محرومیت جنسی می تواند باعث از هم گسستگی زندگی زناشویی شود.

در سالهای اخیر، در همه کشورهای جهان از جمله ایران، ساختار خانواده که واحد اساسی جامعه می باشد، دستخوش تغییر گردیده است. آمار طلاق و خشونت های خانوادگی هر ساله رو به افزایش است. 

بی توجهی به اهمیت مشکلات جنسی در زندگی زناشویی، موجب لطمه های زیادی به روابط زن و شوهری می شود و با ایرادگیری از همسر، ابراز نارضایتی از زندگی، قهرهای طولانی مدت، سرکوب دیگری و تهدید به جدایی، خود را نشان می دهد. رفتارهای جنسی در نتیجه وابستگی عمیق بین زن و مرد در زندگی زناشویی شکل می گیرد، در واقع اگر زوجی در زندگی مشترک این رفتارها را به درستی از خود نشان ندهد، آن زندگی سطحی و بی معنی تلقی می شود.

یکی از مهمترین امیال و نیازهای آدمی، میل جنسی او محسوب می شود. ازدواج و زندگی زناشویی یکی از پدیده اجتماعی است که موقعیت را برای رابطه جنسی رضایت بخش تأمین می کند (کاپلان و سادوک، ۲۰۰۰).

رضایت جنسیرابطه جنسی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و حس توانایی و باروری را به افراد انتقال دهد؛ علاوه بر آن باعث افزایش طول عمر، کاهش افسردگی و ایجاد شادکامی می شود. داشتن رابطه جنسی منظم با همسر، می تواند برای افراد یک امتیاز مهم محسوب شود. خیلی از زوج ها ممکن است با خود بیندیشند که این موضوع آنقدرها هم بزرگ و با اهمیت نیست؛ اما از نظر روان شناسان و درمانگران خانواده، داشتن رابطه جنسی رضایت بخش در زندگی زناشویی، بسیار مورد توجه است و به فرد احساس عزت نفس و مهم بودن می دهد؛ همچنین برای سلامتی عمومیِ جامعه نیز بسیار سودمند و موثر می باشد.

یانگ در این زمینه بیـان می دارد کـه میزان خرسندی از روابط جنسی و توانایی فـرد در ایجـاد لذت دو طرفه را رضایت جنـسی می نامنـد. اسـتحکام روابط زناشویی بدون داشتن روابط جنسی رضـایت بخـش به خطر می افتد؛ لذت جنسی از مهمتـرین لذت هـایی است که یک فرد در طول عمر خود از آن بهره مند می شود و این لذت است که سختی های زنـدگی و مـشکلات بـین زوجین را قابل تحمل می نماید. به این خاطر است کـه محققین معتقدند که رضایت از رابطه زناشویی همـواره در گــرو رضایت از رابطه جنسی است.

رابطه جنسی

مازلو، نیاز جنسی را از نیازهای اولیه و اساسی آدمی قلمداد می کند. البته مازلو عشق را با میل جنسی برابر نمی دانست اما قبول داشت که میل جنسی یک راه برای بیان عشق است.

تمایلات جنسی شامل درونی ترین احساسات و عمیق ترین آرزوهای قلبی هر فرد در معنی بخشیدن به یک رابطه است و آنچنان با کل وجود او آمیخته که می تواند بر برداشت فرد از خود و دیگران و الگوهای رفتاری او نیز تأثیر گذار باشد (مطهری،۱۳۷۱).

پست های مرتبط

در صورت ارضای میل جنسی فرد احساس رضایت و آرامش می کند و در صورت عدم ارضا دچار تنش، نارضایتی، اضطراب و استرس خواهد شد و همواره به دنبال راهی جهت ارضای این میل خواهد بود. بنابراین می توان گفت از مهمترین عوامل بر نارضایتی زندگی زناشویی، عدم رضایتمندی جنسی است (گریف و برایان، ۲۰۰۰).

پس روابط جنسی سالم می تواند یکی از علل خوشبختی در زندگی زناشویی باشد و زمانیکه زوجین در روابط جنسی به ارضاء کامل نرسند، تعادل روحی و روانی آنها تحت تأثیر قرار می گیرد. آنچه اهمیت دارد این است که عوامل نارسایی جنسی یا عدم رضایتمندی جنسی باید شناسایی و برطرف شود (بنازون، ۱۹۹۸).

بیشترین میزان رضایت جنسی، در زوجین جوانی است که تازه وارد رابطه شده اند و کمترین آن در زوجینی که رابطه جنسی طولانی مدت داشته اند، گزارش شده است. مردان در مقایسه با زنان، رضایت جنسی بیشتری را ابراز می کنند.

رضایت جنسی دو جزء اصلی دارد:

۱- بعد جسمی: بسیاری از منابع علمی از دو شاخص برای بعد جسمی و فیزیکی یاد می کنند:

  • فراوانیِ نزدیکی جنسی
  • رسیدن به ارگاسم

هر چه تعداد رابطه های جنسی زن و شوهر در یک دوره زمانی، مثلا یک ماه یا یک هفته، بیشتر باشد؛ و هر چه میزان رسیدن به اوج لذت جنسی یا ارگاسم بیشتر باشد، زوجین رابطه رضایت بخش تری خواهند داشت. زنانی که طی یک رابطه جنسی چندین بار به ارگاسم می رسند، دارای رضایت جنـسی بیشتری نسبت به زنانی هستند که در طی یک رابطه تنها یک بار به ارگاسم می رسند.

۲- بعد عاطفی و هیجانی: در بعد عاطفی و هیجانی بر اهمیت احساس ها و هیجان های مثبت، در حین و بعد از رابطه، به خصوص ایجاد شادی تاکید می شود؛ همچنین داشتن گفت و گویی خصوصی و صمیمانه درباره میزان علایق و انتظارات طرفین از رابطه، در بعد عاطفی و هیجانی گنجانده می شود.

اغلب مردان بعد جسمی رضایت جنسی را در یک رابطه جستجو می کنند. این قضیه در بسیاری از زنان در بعد عاطفی و هیجانی پر رنگ تر جلوه می کند؛ بدین صورت که در کنار ارضای جسمی و وقوع مراحل آن، از ابتدا تا انتهای رابطه جنسی به دنبال دریافت احساس محبت و صمیمیت و ارضای روانی در رابطه هستند.

در روابط کوتاه مدت و یک شبه که بیشتر با هدف لذت جویی صورت می گیرد، تاکید بر روی رابطه بدنی و جسمی است. باید توجه داشته باشید اگر خواهان یک رابطه بلندمدت با همسرتان هستید، نمی توانید صرفا به برقراری یک رابطه جسمی بسنده کنید. مطمئن باشید فقط به صرف رفع نیاز جنسی نمی توانید زندگی شیرین و خوبی را تجربه کنید.

نتایج مطالعات در ایران نشان می دهد که عوامل مرتبط با نارضایتی جنسی به ترتیب شیوع عبارتند از:

  1. نارضایتی از همسر
  2. مسائل و مشکلات زندگی
  3. خجالت کشیدن
  4. درد بهنگام رابطه جنسی
  5. خشونت همسر
  6. لذت نبردن از عمل جنسی 
  7. احساس عدم جذابیت در خود (ضیاعی و همکاران، ۱۳۸۱).

پرسشنامه آنلاین رضایت جنسی

پرسشنامه آنلاین مسائل جنسی 

۳.۸ ۴ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

6 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عبادالله
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ۱۱:۲۳

به نظر من ارایه کردن این مطالب در این شرایط که ضرورت حیاتی برای مردم دارد، کار بسیار نیک و خیری است .
این کار را هم افرادی می توانند انجام دهند که از احساس والای انسانی برخورد باشد، شما هم از جمله همان اشخاص هستید.

سپنتا
۱۳۹۸/۰۷/۲۲ ۲۰:۴۷

درود
متشکرم از اطلاعات مفید
من دانشجوی روانشناسی هستم و موضوع پایان نامه و البته مقاله مربوط به درس روش تحقق من روابط زناشویی و تاثیر ان بر استحکام و رضایت زندگی زوجین است .
استفاده مفید داشتم از ارایه شما . سپاسگزارم

رعنا
۱۳۹۹/۰۳/۲۸ ۰۰:۳۱

سلام ..مطالب تون فوق العاده است بسیار سپاسگذارم…….

داریوش
۱۴۰۱/۱۱/۲۹ ۰۲:۳۴

ممنون از ارایه مطالب ارزشمند شما دوست گرامی